Oczekiwania pacjentów
Współcześnie coraz większą rolę w naszym życiu pełnią nowe technologie: wymieniamy maile służbowe, poszukujemy danych i nawiązujemy kontakty za pośrednictwem sieci, korzystamy z telefonów komórkowych i płacimy kartą, powoli zapominając o banknotach i monetach w portfelu. Nic zatem dziwnego, że nasi pacjenci w pierwszej kolejności poszukują informacji o gabinecie i jego funkcjonowaniu właśnie w Internecie i są zdenerwowani, gdy nie mogą się dodzwonić na rejestrację albo dokonać płatności inaczej niż odliczoną gotówką. Nie od dziś wiadomo, że dobry lekarz musi traktować pacjenta jako jednostkę, która żyje w określonym środowisku, wykonuje pewien zawód, ma swoje zainteresowania i nawyki – tego typu holistyczne podejście pozwala nie tylko trafnie zdiagnozować źródło występujących dolegliwości, ale też umożliwia zrozumienie oczekiwań odnośnie sposobu całościowej komunikacji ze światem medycyny. Nasz pacjent jest człowiekiem XXI wieku – użytkownikiem Internetu, smartfona i karty kredytowej – i to właśnie powinno wyznaczać standardy komunikacyjne dla naszego gabinetu.
WWW, EDM i dużo więcej
Jako, że Elektroniczna Dokumentacja Medyczna funkcjonuje jako obowiązkowa, specjaliści w dziedzinie informatyki oferują obecnie wiele interesujących rozwiązań cyfrowych dla gabinetów medycznych. Jednym z nich jest system Medfile, na który składają się dwie znakomicie współgrające ze sobą aplikacje: mobilna i webowa. Ta druga niesie ze sobą oprócz zgodnej ze wszelkimi wytycznymi ministerialnymi elektronicznej dokumentacji medycznej także darmową stronę internetową dla gabinetu. Taka indywidualna witryna wyposażona jest wyjściowo także w moduł zdalnego umawiania wizyt, dzięki czemu pacjenci będą mogli zapisać się na konsultacje nie wychodząc z domu, a nawet przeglądając stronę na swoim smartfonie. Ten system znacznie ułatwia zapanowanie nad kalendarzem spotkań z pacjentami oraz eliminuje funkcjonujący w polskiej medycynie system zapisów „na zeszyt”, którego stróżem i administratorem są rejestratorzy medyczni. Medfile pozwala tworzyć, edytować i przechowywać na szyfrowanym serwerze elektroniczne karty pacjenta, w obrębie których funkcjonują karty wizyt (dostępne także moduły specjalizacyjne – dentystyczne, fizjoterapeutyczne). Dokumentację mogą uzupełniać załączniki w wielu popularnych formatach (np. wyniki badań w postaci zdjęcia RTG). Medfile umożliwia także wystawianie rachunków i faktur, prowadzenie rozliczeń i przygotowywanie raportów księgowych.
Jak zarządzać placówką medyczną? Dzięki oprogramowaniu Medfile EDM, gdzie każdy użytkownik może mieć przypisaną do siebie rolę użytkownika (role można dodawać, przenosić, usuwać), dzięki której łatwiej zarządzać placówką medyczną.
Wszystko w smartfonie
Mobilna aplikacja Medfile pozwala uzyskać dostęp do kartotek, kart pacjentów i wizyt z poziomu telefonu. To doskonale zaprojektowane narzędzie, które wykorzystuje wiele rozpoznawalnych wzorców rozwiązań, dzięki czemu czynności wykonuje się tu zupełnie intuicyjnie. Na pochwałę zasługuje również nieprzegadany, czysty i ekonomiczny interfejs: eleganckie i minimalistyczne połączenie kolorystyczne oraz czytelne, zrozumiałe ikony poszczególnych funkcji. Tę zaskakująco efektywną łatwość obsługi aplikacji osiągnięto dzięki badaniom społecznym biorącym pod uwagę pełen przekrój mieszkańców kraju w podziale na wiek i stopień zaawansowania informatycznego. Uwzględniono zarówno potrzeby lekarzy (w tym specjalistów reprezentujących różne dziedziny), jak i pacjentów. Decydując się na Medfile, zyskujemy wielofunkcyjne narzędzie zdolne wspomóc niemal każdy aspekt funkcjonowania praktyki medycznej. Co ciekawe, osobiste konto lekarza w aplikacji może łączyć kilka miejsc pracy – możliwość synchronizacji wizyt w różnych placówkach zdecydowanie się przydaje. Kalendarz aktualizuje się na bieżąco, dzięki czemu możemy stale monitorować obłożenie grafiku oraz dokonywać zmian, optymalizując swoją pracę. Oprogramowanie Medfile pozwoli również na wykluczenie określonych terminów z dostępności – możemy zaplanować w ten sposób urlop, a nawet czas na dojazd do miejsca pracy.
Wisienka na torcie: powiadomienia sms
Z badań wynika, że ponad 70% pacjentów chciałaby otrzymywać wiadomości przypominające o zbliżającym się terminie wizyty lekarskiej. Medfile wychodząc naprzeciw swoim klientom wprowadził możliwość wysyłania smsów z przypomnieniem o konsultacji. To bardzo przydatna funkcja, która w znaczący sposób ogranicza powstawanie luk, gdy pacjent umówi się, ale na wizytę niestety nie dotrze. Takie zdalne wspomaganie pamięci to również świetny sposób, aby dać pacjentom odczuć troskę i zainteresowanie ze strony placówki. Wzmacnianie pozytywnych więzi i zaufania jest w medycynie niezwykle cenne, dlatego programiści Medfile dołożyli wszelkich starań, aby system wspierał zarówno lekarzy, jak i chorych, poszukujących pomocy medycznej.